
Zmiany w nauczaniu religii w szkołach oraz katecheza parafialna, a także stan prac nad powołaniem Komisji niezależnych ekspertów do zbadania zjawiska wykorzystania seksualnego osób małoletnich – to główne tematy 401. Zebrania Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się od 10 do 12 czerwca 2025 roku w Katowicach.
W kwestiach związanych z katechezą, szkolnym nauczaniem religii oraz edukacją zdrowotną Księża Biskupi stwierdzili:
3. Jednym z głównych tematów spotkania była kwestia zmian w nauczaniu religii w szkołach. Biskupi raz jeszcze potwierdzili, że sprzeciwiają się działaniom podejmowanym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, ograniczającym i utrudniającym nauczanie religii w szkołach. Oczekują na rozpatrzenie przez Trybunał Konstytucyjny wniosku zaskarżającego zmiany wprowadzające redukcję wymiaru godzin lekcji religii oraz ich umieszczanie w planie bezpośrednio przed lub po zajęciach obowiązkowych. Równocześnie, mając na uwadze wprowadzone przez Ministerstwo zmiany, biskupi podjęli dyskusję nad nowym programem nauczania religii dostosowanym do zaistniałej sytuacji. Ze względu na dynamiczne zmiany społeczne, powinien on mieć szerszy wymiar kulturowy, wychowawczy, społeczny i historyczny. Biskupi apelują do rodziców i uczniów o obronę lekcji religii w szkole. Popierają inicjatywę społeczną zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy dotyczącej obowiązkowego wyboru przez uczniów lekcji religii lub etyki.
4. Odnośnie do wprowadzonych przez Ministerstwo zajęć z edukacji zdrowotnej, biskupi wzywają rodziców, aby głęboko rozważyli decyzję o udziale ich dzieci w tych zajęciach, gdyż proponowane w nim treści nie zawsze są zgodne z zasadami etyki katolickiej, a także ingerują w prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z ich światopoglądem.
5. Biskupi podjęli refleksję nad opracowaniem ogólnych wskazań dla katechezy parafialnej, które obejmowałyby jej specyfikę jako procesu długofalowego, zintegrowanego i towarzyszącego wiernym na różnych etapach życia. W centrum dyskutowanych propozycji znajduje się katecheza inicjacyjna, ukierunkowana na pełne wtajemniczenie chrześcijańskie i prowadząca do dojrzałego życia w wierze. Zwrócono również uwagę na znaczenie katechezy mistagogicznej, pogłębiającej przeżywanie sakramentów, oraz katechezy permanentnej, wspierającej nieustanny rozwój duchowy i odpowiadającej na egzystencjalne pytania współczesnego człowieka. Podkreślono, że wszystkie te formy powinny być obecne w duszpasterstwie parafialnym w sposób spójny, dostosowany do sytuacji wiernych i zakorzeniony w życiu wspólnoty. Należy pamiętać, że podmiotem katechizacji jest cały Kościół, a parafia jest jej uprzywilejowanym miejscem. Natomiast w zakresie wychowania i komunikacji wiary konieczna jest współodpowiedzialność wszystkich środowisk: rodziny, szkoły i parafii. Troska o katechezę parafialną nie oznacza w żaden sposób rezygnacji z lekcji religii w szkole. Katecheza parafialna i lekcje religii w szkole wzajemnie siebie potrzebują i uzupełniają.
Pełna treść Komunikatu znajduje się na stronie: https://episkopat.pl/doc/23038...